10 במרץ 2013

מכתב לאחי היקר שטס לפולין


אח יקר, אח מקסים, אח אהוב.

אתה בפולין עכשיו. קר לך. כפות הרגליים שלך בטח קפואות – זה אצלנו בגנים – ואתה מרגיש את הקור חודר לך לעצמות. הקור האירופאי הזה, הידוע לשמצה, היה מכת המוות של יהודי אירופה בימי השואה, יהודים אשר לא היה לגופם דבר מלבד הכותונת הבלויה והמסמורטטת שנתנו להם הנאצים. ובקור הזה, על האדמה שאתה דורך עליה, אתה הכי קרוב לזכור את שהיה, להתחקות אחר הזוועות שבוצעו רק לפני 70 שנה.

כשהייתי מדריך ב"יד ושם" הרגשתי תמיד שהמילים שלי קטנות לתאר את שהיה. "תתעלמו ממני לפעמים", אמרתי, "די בכך שתעברו במוזיאון הארוך והקודר, תתבוננו בתמונות, תסתכלו בעיניהם של המצולמים, נסו לדמיין את עצמם לרגע אחד – קצר – בסיטואציה הזאת, ותבינו לבד". האמנתי שאנשים לא צריכים מדריך שיספר להם סיפורים, הם צריכים עיניים לראות ולב לשמוע.

אתה דורך כעת על אדמה מקוללת. אך זכור שאין די בכך כדי להתחבר ולחוות; כמותך דורכים מיליוני אנשים מדי יום על האדמה ולא מרגישים כלום. האדמה אינה מייצרת זיכרון, אלא האדם. לב האדם, עיניו, חושיו, שכלו. אני מכיר אותך: יש לך נשמה גדולה שפתוחה להאזין ולהפנים, להזדהות ולהתחבר, לראות את הרוע – זה הגרמני שטבח ללא רחם בגברים, ילדים ונשים חפים מכל פשע – ולזכור את הטוב, את החמלה שגילו היהודים והגבורה שהייתה מנת חלקם של אלה ששרדו, ואלה שלא.

המסע שלכם הוא התשובה שלנו. כל פסיעה איתנה – תשובה. כל יהודי גאה שאינו ירא ואינו מכפיף ראש מפני אימתו של איזה צורר – הוא מענה הולם לאנטישמיות ולשנאה. אנחנו לא משיבים בדם, אנחנו משיבים במוסר, בערכים ובתיקון עולם. המלחמות של היהודים הן אחרות – לא מלחמות שליטה ושנאה, אלא מלחמות הפוכות: מלחמת החמלה והנתינה והערבות ההדדית.

המסע לפולין הוא שלב חשוב במסע היהודי והישראלי שלך. בבניית האישיות וה'אני' – זכור תמיד שההיסטוריה תופסת מקום נכבד ועיקרי. זכירת העבר והפנמת הלקחים שבו, יאפשרו לך לגבש את הזהות העצמית, ויסייעו לך בבניית קומה משמעותית בבניין האדם שבך.

זו ההזדמנות שלי להשמיע בפניך, אולי, מדוע חשוב להיות לוחם בצה"ל. מדוע ההגנה על המדינה – בנשק, לא במחשבים – מחייבת את גיוס האנשים האיכותיים והערכיים ביותר. בימי השואה הנוראה, לעם ישראל לא היה נשק ולא חיילים, וגם, לצערנו, לא היה מי שיעמוד לצדנו בעת צרה, זולת מתי מעט. לכן, עִם תקומת העם והארץ, חייב כל אחד, ובפרט אנחנו, להתגייס ליחידות הטובות והמובחרות בצה"ל, בגבורה, בגאווה ובאהבה.

היה גאה במה שאתה. היה גאה במי שאתה.

אוהב אותך המון.