12 ביוני 2013

לא רק אטרקטיבי. אקטיבי | על עיתון "זקני ציון" ומעלליו המבורכים


תנו למידע שאתם מוקפים בו ציוּן. תעריכו אותו, כמה הוא שווה. אתם הרי שוחים – נאמר טובעים – באוקיינוס של מידע. אתם מסונכרנים עם הפייסבוק, המייל, העיתון שאתם מקבלים חינם כל בוקר, שלטי החוצות, הוואטסאפ, היוטיוב, הכותרות שאתם מעיפים אליהן מבט וזזים הלאה.

שכל אחד יעצור ויבדוק לעצמו: כמה פעמים הוא קורא משהו, נעצר ואומר לעצמו, למדתי משהו חדש, הפתיעו אותי, הצחיקו אותי.

אז תנו ציוּן. סטודנטים מבינים בציונים. כמה שווה המידע שאתם קוראים? חמישים? שישים ושתיים? שמונים?


עכשיו מִחקו את הציון שנתתם ותסתכלו על זקני ציון – פרויקט שמבקש להביא לקמפוס עיתונות חדשה: הוגנת, חיובית, אובייקטיבית, לא מתריסה. עיתונות פתוחה, חברתית, שהאג'נדה העיקרית שלה ברורה: סטודנטים פועלים למען סטודנטים.

בגיליון 6 של זקני ציון קיבלנו הצצה לעולמם של סטודנטים עם מוגבלויות. לא רק בעלי נכויות, אלא גם סטודנטים שאובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז, היפר-אקטיביות, דיסקלציה, דיסגרפיה – קשת של לקויות שמעמידות סטודנטים רבים בפני אתגרים, סטריאוטיפים וקשיים של ממש בהתמודדות עם החיים האקדמיים. גולת הכותרת של הפרויקט הייתה לשנות את הדעה הרווחת המדברת על 'הקלות' לסטודנטים, ולהשתמש במונחים של 'התאמות'; כפי שלא יעלה על דעתכם לחשוב על קביים כעל הקלות לנכים, כך הארכת זמן לבעלי הפרעות קשב וריכוז – היא ה'קביים' שמאפשרים לסטודנטים רבים למצות את יכולתם האמיתית.

ייחודה של עיתונות טובה בכך שהיא מניחה לעיתים בצד את המרדף הנצחי לאייטם מוצלח או להשחלת אמירה פוליטית בוטה, ומתמקדת בסיפורים שהם לא הכי אטרקטיביים או צהובים: במוחלשים, בבעלי המוגבלויות, בנכה שזה הרגע חלפתם על פניו. שמבקשת לתת ציון טוב יותר למידע שאתם קוראים. שרוצה להיות כל מה שהעיתונות הותיקה לא תמיד יודעת או יכולה.

עיתון של סטודנטים צריך לשאול את עצמו ללא הרף, לא רק מה "מעניין" את הקהל שלו, אלא גם מה מטריד אותו, איפה כואב לו ומה אפשר לעשות עבורו. עיתונות כזאת אינה בוחנת רק את חווית הקריאה, אלא גם את ההישגים שהיא מניבה ואת תוצאותיה בשטח. קוראים לזה עיתונות אקטיבית – עיתונות הנמצאת בשליחות מטעם עצמה כדי לתת לקוראיה קצת מעבר לבידור או אקטואליה.

אז כמה שווה גיליון שמוקדש לבעלי מוגבלויות – אנשים שנלחמים מדי יום כדי לקבל את ההכרה שמגיעה להם בזכות ולא בחסד?



פורסם בגליון 9 של "זקני ציון".
עיתון זקני ציון - בטח טרם שמעתם עליו - הוא אחלה של דבר. שוקדים עליו סטודנטים שרוצים להביא לקמפוס עיתונות אחרת, חברתית, לוחמנית, הרבה יותר טובה ממה שיש לעיתונות הסטודנטיאלית להציע.

תוכלו גם אתם לתרום משהו לעיתון. פשוט לחצו כאן.