12 ביולי 2016

אין זו אגדה: מוזיאון הרצל קורא לכם להצטרף לעמותות שמאל קיצוני

ביקרתי בשבוע שעבר במוזיאון הרצל. מדובר במוזיאון חדיש, מושקע, משוכלל, ששופץ על ידי ההסתדרות הציונית העולמית בהשקעה של מיליונים. כמעט התעלפתי כשראיתי איך ארגוני שוליים, שרק הבוקר התבשרנו על תיקון חוק העמותות בעניינם, הצליחו לקבל דריסת רגל בקודש הקודשים של הציונות. לקרוא ולא להאמין.

בכניסה למוזיאון פזורים מסכי נגיעה אינטראקטיביים, עליהם מופיעים ציטוטים ממשנתו של הרצל. בפינת המסך יש קריאה להצטרף לעמותות שונות ש"מקדמות" את החזון של הרצל. בנוסף, הממשק מאפשר להכניס שם וטלפון כדי שהעמותה תוכל לגייס אתכם לשורותיה. בוודאי תהיתם אילו עמותות מקדם המוזיאון. ובכן, זה הולך ככה: תחת הציטוט של הרצל "בציונות כפי שאני מבין אותה כלולה... גם השאיפה לשלמות מוסרית ורוחנית", מציע המוזיאון להצטרף לעמותות הבאות: שתיל - Shatil, אפשר אחרת- هناك بديل והאגודה לזכויות האזרח בישראל. 

העמותות שמקדם מוזיאון הרצל, נעים להכיר:

* שתיל: האגף המבצעי של הקרן החדשה לישראל. הקרן היא חברה זרה פרטית-מסחרית מקליפורניה בשם "ניו ישראל פונד" ולא עמותה ישראלית. למה היא אינה מלכ"ר? כדי ליהנות מחיסיון בנוגע למקורות הכספים שלה, חיסיון ששמור לתאגידים עסקיים. החברה הזרה הזאת שיתפה פעולה עם דוח גולדסטון ואחראית להשחרת דמותה של ישראל בעולם יותר מכל גוף אחר.

* אפשר אחרת: ארגון שמאל שבראשו עומד עמוס לפידות, קצין במיל' שטען כי השתלבות המתנחלים בצה"ל היא אסון, כינה את נציגי ש"ס "ארחי פרחי" והצהיר: "יש לי את כל הסימפטיה לשוברים שתיקה".

* האגודה לזכויות האזרח: ארגון אנטי-ציוני שממומן עד העצם על ידי ממשלות זרות. נלחם למען זכויות רוצחים פלסטינים וארגוני טרור. פועל במלוא המרץ כדי שישראל תצטייר כמדינת אפרטהייד גזענית, ומפרסם מעל כל במה אפשרית פשעים לכאורה שישראל עושה בהקשר של זכויות אדם.

מוזיאון הרצל מבקש לקדם גם ארגונים בתחום של דת ומדינה. על אילו עמותות ממליץ המוזיאון?

ובכן, כבר לא קשה לנחש לאן נושבת הרוח. המוזיאון ממליץ על 4 ארגונים: המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון, עמותת חופש וצו פיוס. מלבד האחרונה, כולן עמותות שקידשו מלחמה בלתי מתפשרת ביהדות שהרוב המכריע של תושבי המדינה – דתיים וחילוניים – בחר לאמץ. עמותות מתריסות, לעומתיות, עם אג'נדת שמאל מובהקת, שמנהלות את מאבקיהן בבתי משפט ולא ברחוב או בקלפי.

* המרכז הרפורמי לדת ומדינה (במוזיאון מופיע בשם הקודם: 'המרכז לפלורליזם יהודי'): תנועה שמנהלת מלחמה יומיומית ביהדות האורתודוקסית. הרפורמים הם מיעוט זניח בישראל, שלמרות עשרות שנים של פעילות וערימות מטורפות של כסף אמריקאי – נחלו כאן הצלחות אפסיות. מיותר לציין, חלק מהרפורמים פועלים לצד ארגוני שמאל קיצוני, בארץ ובארה"ב.

* חדו"ש: עוד תנועה שנוסדה על ידי רפורמים, ומנהלת מסע לשיסוי, הסתה וליבוי השנאה החברתית והתקשורתית כלפי הציבור החרדי. 

* חופש: עמותה אנטי דתית לעידוד יציאה בשאלה, להגברת החילונות ולמלחמה במוסדות הדת בישראל. מפעילה אתר אינטרנט רווי ארס כלפי הציבור הדתי.

▫ ▪ ▫

זה מרתיח. זה מעיף את השכל. זה לא ציוני, לא ישראלי, לא הגון. זה לא הרצל. לא יעלה על הדעת שמוזיאון ציוני, שאמור לשקף עמדה ניטראלית, מאוזנת וכלל-ישראלית – ובטח לא לעודד אג'נדה מסוימת – יפעיל פלטפורמה להצטרפות לעמותות שוליים שחלקן אנטי-ציוניות ואנטי-דתיות במובהק. זו יריקה בוטה בפרצוף של מגזרים שלמים בישראל.

נכון שעמותות מימין ומשמאל מנסות לגייס את הרצל לטובת האג'נדה שלהן (הבולטת: תנועת "אם תרצו" - בונים חברה ציונית). אפשר בהחלט לחלוק על הפרשנות של כתבי הרצל. אבל מי היה מאמין שמוזיאון הרצל יעודד את משנתן של עמותות אנטי ציוניות.

שאלתי את אחת העובדות במקום איך זה קורה. היא אמרה שהמוזיאון מצידו מקדם את מגוון הדעות בציבור הישראלי. אני לא חושב שאיש מהנוכחים קנה את התשובה הזאת. ואז עובדת אחרת לחשה לי: אחד ממחדשי המוזיאון הוא David Breakstone, ממנהיגי הציונות הקונסרבטיבית וסגן יו"ר ההסתדרות הציונית. רוחו שורה כאן. זאת האג'נדה שהוא מאמין בה, ולכן זה מה שתמצא כאן. אינני יודע אם זה נכון, אבל בכל מקרה: הוא בוודאי האיש שצריך לדאוג להסיר את העיוות הזה.

▫ ▪ ▫

בתמונות: צילום המסך האינטראקטיבי במוזיאון הרצל