4 בנובמבר 2012

הצעה למאבק באלימות וההסתה ברשתות – Talk-BAD

יש לי רעיון להקמת מיזם אינטרנטי בשם "Talk-BAD", למאבק באלימות וההסתה לאלימות הפושה במרחבי הרשת. אני אניח כאן מתווה מוצע ותשתית לַיוזמה, תוך הצגת פעולה בשני מישורים – המישור הטכנולוגי והמישור ההסברתי, ומי שיהיה מוכן ליטול עמי חלק בעניין הזה - תבוא עליו הברכה.


מטרות הפרויקט

  1. להפחית את היקפי השיח המתלהם והאלים בתגוביות.
  2. לצמצם את החשיפה של גולשים לטוקבקים אלימים.
  3. לפעול למען אקלים מילולי סובלני ולא-אלים באתרי החדשות. 

קהלי יעד

  • כלל צרכני אתרי החדשות בישראל.
  • עורכי ומנהלי אתרי החדשות בישראל.

עיקרי הפעילות המוצעת ותוצריה

ההצעה שלהלן מבקשת לעשות את המתבקש מאליו – סינון טוקבקים אלימים, זדוניים ומרושעים מכל עמודי החדשות (סינון שלדאבון כולנו לא נעשה בידי עורכי האתרים). הפעולה תיעשה באמצעות התקנת יישום ייעודי עליו יפורט בהמשך, שיפורסם בבלוגים וברשתות החברתיות ויוצע לרבים, בשילוב פרסום והעלאת המודעות הציבורית לנזקי הטוקבקים.
כידוע, צרכני האינטרנט משתמשים בדפדפן לשם צפייה בתכנים ברשת, מרביתם בדפדפן Chrome של גוגל, והיתר משתמשים בדפדפני Explorer, Mozilla ודומיהם. בכל אחד מהדפדפנים ניתן להתקין יישומים קטנים (בדומה לאפליקציות בטלפון הנייד), שמסייעים בחוויית הגלישה. רובם המוחלט של היישומים ניתן להורדה חינם.
למשל: בדפדפן Chrome ישנו תוסף המונע הופעת פרסומות בשם Adblock. כשמורידים את התוסף הנה פלא: כל הפרסומות נעלמות מכל האתרים (להורדה לחצו כאן). באותו אופן שבו "נעלמות" הפרסומות מהאתר, אני מבקש לפתח מנגנון דומה שיסנן טוקבקים מהאתר, ע"פ רמות סינון משתנות. למשל, היישום ידע לזהות את כל הטוקבקים שמכילים, בוודאות גבוהה, ביטויי אלימות וגזענות ("כושים", "בוגדים", "זבל", "עוכר", "טרוריסט", "שונא", "חתרנים", "מתנחלים", "שמאלנים", "מסריחים" וכו'). למעוניינים, היישום יסנן את כל הטוקבקים (האופציה המועדפת עליי).
יודגש, כי מדובר במנגנון פשוט למדי, שאיננו דורש תכנות מורכב במיוחד (מחיקת כמה שורות קוד מדפי האינטרנט).

פלטפורמות יישום

יישום הפרויקט, כאמור, ייעשה באמצעות דפדפני האינטרנט.
בנוסף, אני מתכנן להקים אתר אינטרנט ייעודי למאבק באלימות ברשת, לצד פרסום באתרי אינטרנט וקמפיין לקידום סובלנות באינטרנט. רעיונות לדוגמא: "אזהרה: טוקבקים יהרסו לך את היום"; "הטוקבקים עושים אותך אטום"; "זהירות רעל"; "חופש השיסוי" וכד'. 

מדדי הצלחה

  • 20,000 איש בשלב ראשון שיורידו את היישום ולא יחשפו לטוקבקים אלימים (באתר Chrome Web Store ישנו מונה מדויק של מספר ההורדות). 
  • לעורר הד ציבורי, ולהניע מעגל נוסף של גולשים שינתקו עצמם מקריאת תגוביות אלימות.
  • לגרום למנהלי אתרי החדשות לגדוע ביד נוקשה יותר טוקבקים פוגעניים ומסיתים.

כמה מילים נוספות

המטרות שהצבתי לעיל הם יעדים מֻשָּׂגִים, שאת תוצאותיהם ניתן לראות בטווח זמנים קצר. אין ספק, שקריאה נרחבת לציבור לצנזר באופן עצמאי את התגוביות, שכמעט נכפות עליו בעת קריאת חדשות (לעיתים כ-10% מהעמוד הוא הכתבה, והיתר מלל אינסופי של טוקבקים), תוביל לשיח חשוב על נזקי הטוקבקים והשפעתם על האקלים הציבורי, על שפת הדיבור, על יחסנו לנבחרי ציבור, לאוכלוסיות שונות ולמיעוטים. 
כדי לקבל תוצאות בשטח לא צריך במהלכים ארוכי טווח (חקיקה תואמת, פנייה לערכאות, הקמת תשתית חינוכית). הרעיון כאן אינו מעלה חשש לפגיעה בחופש הביטוי, פשוט ליישום מבחינה טכנולוגית ובעל פוטנציאל להיענות מצד קהלי יעד רבים ומגוונים.
הישראלים, כידוע, הם צרכני חדשות בהיקפים גדולים במיוחד והתגוביות הן חלק בלתי נפרד מעולמם – מה שחושף אותם ברמה יומיומית למסרים של אלימות, איבה ושטנה. נזקיה של הסביבה הרעילה הזאת, כך נדמה, אינם מצטמצמים רק למרחב הוירטואלי של הרשת בלבד. יש סיבות טובות להאמין שחשיפה שיטתית לטוקבקים מייצרת חברה סובלנית פחות ומתלהמת יותר (נושא בהחלט ראוי למחקר).

כל התגייסות למען צמצום ההסתה והאלימות באינטרנט - יעניק עידוד ותקווה לקידום הסובלנות, השיח הראוי והכבוד ההדדי בחברה הישראלית.